Nový zákon o všeobecnej bezpečnosti výrobkov

Prvého apríla 2025 bol prijatý úplne nový zákon o všeobecnej bezpečnosti výrobkov a o zmene a doplnení niektorých zákonov, ktorým sa nielen preberá nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2023/988 z 10. mája 2023 o všeobecnej bezpečnosti výrobkov, ale aj nahrádza aktuálne platný zákon č. 281/2023 Z. z. o všeobecnej bezpečnosti výrobkov.

Účinnosť nového zákona je od 1. mája 2025.

Dôvodom prijatia je prispôsobenie sa súčasným výzvam, a zároveň aby bola lepšie zabezpečená bezpečnosť všetkých druhov výrobkov, či už predávaných online alebo v kamennom obchode.

Novinky v zákone

Nová legislatíva sa dotkne aj podnikateľov, ktorí predávajú svoje výrobky na diaľku (e-shopy), pričom bude nutné, aby sa oboznámili s novou právnou úpravou, zmenili svoje vnútorné procesy pravdepodobne s potrebou zapojenia aj externej služby, napr. správcu webu, poskytovateľa hostingu a pod., čo im spôsobí nemalé administratívne náklady.

Odhadovaný počet dotknutých e- shopov je cca 14 500 (pričom nie všetky e-shopy sa musia venovať sprístupňovaniu výrobkov na trhu, a teda nová povinnosť sa na nich nemusí vzťahovať).

Jazykový režim pri predaji na diaľku

Čo sa týka informácií o výrobku, obchodník je povinný zabezpečiť, aby návod na použitie a bezpečnostné pokyny, ak sa poskytujú spotrebiteľom k výrobku, boli uvedené v slovenskom jazyku.

Zákon upravuje aj jazykový režim pre predaj na diaľku. Pre zabezpečenie zrozumiteľnosti informácií pre spotrebiteľov v Slovenskej republike sa primárne ustanovuje, aby tieto informácie boli v slovenskom jazyku.

Avšak zákon pamätá sa aj na prípady, ak prostriedok predaja na diaľku (e-shop) nie je zacielený na slovenský trh. V týchto prípadoch sa umožňuje, aby boli informácie v jazyku, v ktorom sa komunikuje ponuka výrobku – napríklad ak je e-shop, ktorý nie je zameraný na spotrebiteľov  na Slovensku, prevádzkový len v anglickom jazyku, predpokladá sa, že ak je pre spotrebiteľa nakupujúceho na tejto stránke zrozumiteľný jazyk, v ktorom je komunikovaná ponuka, je pre spotrebiteľa tento jazyk dostatočne zrozumiteľný aj na prijatie upozornení a bezpečnostných pokynov.

Rovnako sa upravuje jazykový režim pre prípady, ak chce predajca dobrovoľne (nad rozsah povinných informácií) sprístupniť informácie, ako sú napríklad bezpečnostné pokyny, aj v digitálnej podobe pomocou elektronických technických riešení (napr. pomocou QR kódu na výrobku, obale výrobku alebo v návode na použitie). Vzhľadom na to, že ide o dobrovoľné poskytovanie informácií a elektronické technické riešenia sú flexibilnejšie, napr. požiadavka na viacero jazykových verzií nespôsobuje potrebu zväčšovania balení výrobkov, v tomto prípade sa ustanovuje povinnosť uviesť tieto informácie v slovenskom jazyku.

Výkon dohľadu

V súvislosti s novými výzvami, ktoré prináša technologický pokrok, je nevyhnutné, aby orgány dohľadu nad trhom mali dostatočné oprávnenia pri výkone dohľadu, ktoré by zabezpečili kvalitný a rýchly výkon dohľadu. Oproti predošlej právnej úprave sa v zákone oprávnenia orgánov dohľadu nad trhom viac precizujú, pričom orgánom dohľadu nad trhom pribudli aj ďalšie nevyhnutné oprávnenia.

Vo všeobecnosti je orgán dohľadu nad trhom oprávnený pri výkone dohľadu vyžadovať od hospodárskych subjektov a prevádzkovateľov online trhov:

  • prístup ku všetkým potrebným dokumentom a informáciám,
  • vyžiadať si a zaistiť kópie týchto dokumentov a informácií,
  • v nevyhnutnom rozsahu a na nevyhnutný čas odobrať dokumenty a nosiče dát,
  • požadovať od hospodárskeho subjektu informácie o dodávateľskom reťazci a množstve výrobku na trhu a o iných modeloch výrobkov, ktoré majú rovnaké technické vlastnosti,
  • vykonávať kontroly na mieste a fyzické kontroly výrobkov,
  • odoberať vzorky výrobkov,
  • zabezpečiť skúšky na overenie vlastností, kvality alebo bezpečnosti výrobku,
  • vykonávať kontrolné nákupy vrátane tzv. mystery shoppingu,
  • požadovať od hospodárskeho subjektu, aby poskytol informácie potrebné na zistenie vlastníctva webovej stránky,
  • požadovať od hospodárskeho subjektu, aby z online rozhrania odstránil obsah, ktorý sa vzťahuje na výrobok predstavujúci vážne riziko, alebo zverejnil upozornenie pre spotrebiteľov, ktorí pristupujú k online rozhraniu a využívať dôkazy získané orgánom dohľadu nad trhom v inom členskom štáte.

Hospodársky subjekt, nad ktorým sa vykonáva dohľad, je povinný uhradiť náklady na odber vzoriek a na vykonanie skúšok na overenie vlastností, kvality alebo bezpečnosti výrobku a ďalšie s tým súvisiace náklady, ak orgán dohľadu nad trhom zistil porušenie povinnosti hospodárskeho subjektu, nad ktorým sa vykonáva dohľad, alebo ak vlastnosti, kvalita alebo bezpečnosť výrobku nevyhovujú deklarovaným alebo určeným požiadavkám.

Uvedené ustanovenie by malo pôsobiť preventívne a viesť k tomu, aby na trh neboli uvádzané výrobky, ktoré nespĺňajú požiadavky na bezpečnosť podľa tohto zákona, a zároveň slúžiť na pokrytie nákladov, ktoré vznikli štátu pri dokazovaní.

Sankcie

Z dôvodu prehľadnosti boli sankcie rozdelené podľa toho, kto je za porušenie povinnosti zodpovedný. V porovnaní s pôvodnou právnou úpravou došlo k rozšíreniu subjektov, ktoré majú byť sankcionované za porušenie povinností v oblasti všeobecnej bezpečnosti výrobkov. Konkrétne sa sankcie rozšírili aj na prevádzkovateľov online trhov a zodpovedné osoby v prípade výrobkov uvádzaných na trh EÚ podľa čl. 16 nariadenia (EÚ) 2023/988.

Dolné a horné hranice sadzieb pokút, ktoré majú uložené orgánom dohľadu nad trhom za porušenie povinností, sú upravené na úrovni dolných a horných hraníc sadzieb pokút podľa starého zákona (od 50 EUR až do výšky 150 000 EUR podľa závažnosti porušenia povinnosti).

Orgán dohľadu nad trhom pri rozhodovaní o výške pokuty prihliada najmä na závažnosť, rozsah, následky a čas trvania protiprávneho konania a na rozsah a mieru hroziacej alebo spôsobenej ujmy.

Orgán dohľadu nad trhom nezačne správne konanie a neuloží pokutu, ak hospodársky subjekt alebo prevádzkovateľ online trhu prijme a splní dobrovoľné opatrenie, a orgán dohľadu nad trhom s prihliadnutím na povahu nedostatku vyhodnotí prijaté dobrovoľné opatrenie ako primerané a dostatočné.

Podrobnosti o požiadavkách na bezpečnosť výrobkov, sprístupňovaní výrobkov na trhu a o označovaní výrobkov ustanoví všeobecne záväzný právny predpis, ktorý vydá Ministerstvo hospodárstva SR.

LEAVE A REPLY

Prosím, vložte Váš komentár!
Please enter your name here

3 × one =