Bola prijatá novela zákona č. 440/2015 Z. z. o športe, pričom dôvodom zmeny tohto zákona je úsilie o vyriešenie problémov, ktoré boli avizované od športovej verejnosti, športových organizácií a športovcov samotných.
Zákon kládol vo svojej doterajšej podobe neúmernú byrokratickú záťaž na subjekty, ktorých postavenie upravoval a oslaboval tak ich športovú činnosť, ako aj ich iné úlohy o personálne, finančné a časové zdroje, ktoré majú k dispozícii. Prax rovnako ukázala potrebu zrušiť alebo zmeniť niektoré inštitúty, ktoré sú v zákone upravené, ako aj potrebu zaviesť nové inštitúty, a to aj v súlade s medzinárodnými záväzkami najmä v súvislosti s Antidopingovou agentúrou Slovenskej republiky a negatívnymi javmi v športe.
Novelou sa upravili najmä: náležitosti a podmienky zmlúv v športe, tak aby príslušné ustanovenia napomáhali rozvoju športu poskytnutím väčšej miery voľnosti. Športové organizácie zároveň dostávajú širší rozsah práv a redukujú sa ich povinnosti, ktoré mali často byrokratický charakter a boli bez významného úžitku pre štát alebo šport. Skvalitňuje sa úprava riešenia sporov v športe a vzniká nový orgán pod egidou Slovenského olympijského a športového výboru, príslušnosť ku ktorému bude pre športové organizácie dobrovoľná.
Novela zákona nadobudne účinnosť už 1. júla 2025.
Zmeny v zákone:
• Rozširuje sa definícia verejného záujmu športu, modifikuje sa definícia pojmu šport, posilňuje sa pracovnoprávny charakter výkonu činnosti športovcov a zlepšuje sa postavenie športových odborníkov.
Modifikuje sa definícia športu tak, aby sa nespochybňoval športový charakter niektorých športových organizácií (napr. šach), ktorých telesná zložka ustupuje dôrazu kladenému na duševné schopnosti (rýchlosť myslenia). Súťaživosť v športe zostáva jeho základným znakom. Nakoľko takáto definícia môže byť pomerne široká, zákon ju koriguje tým, že existujú osobitné „uznané športy“, ktoré sú štátom podporované, a ktorých uznanie závisí od ďalších podmienok, ako je členstvo a uznanie v medzinárodných športových organizáciách.
Upravuje sa, že aj amatérsky športovec môže vykonávať šport na základe inej zmluvy, než je zmluva o amatérskom vykonávaní športu, ktorá sa využíva pri amatéroch, ktorých činnosť napĺňa znaky závislej práce, ale nezarábajú viac než minimálnu mzdu a nevykonávajú športovú činnosť za primárnym účelom zárobku. Takáto „iná zmluva“ môže byť odplatná i bezodplatná. Zároveň amatérsky športovec môže vykonávať šport aj bez písomnej zmluvy, pričom takáto činnosť bude vždy bezodplatná.
Zo zoznamu športových odborníkov sa vypúšťa dopingový komisár.
Odstraňuje sa absencia existencie zmluvného vzťahu, na základe ktorého by športový odborník vykonával svoju činnosť. Novelou sa preto športovému odborníkovi umožňuje vykonávať športovú činnosť na základe inej zmluvy ako inú samostatne zárobkovú činnosť alebo na druhej strane aj bezodplatne, napríklad na základe príkaznej zmluvy podľa Občianskeho zákonníka.
Návrh zákona zavádza overenie bezúhonnosti športového odborníka jej preukázaním na ročnej báze, pokiaľ ide o bezúhonnosť fyzickej osoby v športe mládeže. Cieľom pravidelného preverovania je zníženie rizika, že by s mládežou v športe pracovala fyzická osoba, ktorá stratila bezúhonnosť a neoznámila to, cieľom je posilniť ochranu mládeže.
• Znižuje sa rozsah údajov, ktoré sú povinne zapisované do registra fyzických osôb v športe. Predmetné zníženie je prejavom úsilia nepožadovať údaje, ktoré nie sú nevyhnutne potrebné na výkon verejnej správy a znížiť byrokratické nároky voči osobám v športe.
• Upresňuje sa, že na účasť na športovej reprezentácii nemá športovec nárok, ale musí byť na ňu nominovaný podľa predpisov príslušnej športovej organizácie. Eliminuje sa doterajší stav, ktorý na základe znenia mohol evokovať právny nárok každého člena športovej organizácie stať sa reprezentantom bez vymedzenia ďalších podmienok.
• Upravuje sa limit, kedy je športová organizácia, ktorá je prijímateľom verejných prostriedkov, povinná spracovať výročnú správu a mať riadnu účtovnú závierku a výročnú správu overenú audítorom.
Výrazne sa zvyšuje hranica príjmu verejných prostriedkov v účtovnom roku, za ktorý je ročná účtovná závierka zostavená z 250 tisíc na 800 tisíc EUR, a všetkých príjmov športovej organizácie v účtovnom roku, za ktorý je ročná účtovná závierka zostavená z 800 tisíc na 2 milióny EUR, čo sa v praxi bude týkať najmä malých zväzov, a tie s najmenším príspevkom sa tak môžu zbaviť tejto povinnosti.
Veľká väčšina športových organizácií na Slovensku sa totiž z hľadiska zákona o účtovníctve radí medzi mikro a malé účtovné jednotky. Zvýšenie limitu pre túto povinnosť ušetrí ročne jednému športovému zväzu v priemere 1872 eur (celkovo 48 športovým zväzom ušetrí táto zmena ročne 89 850 EUR).
• Mení sa limit príjmu verejných prostriedkov zo štátneho rozpočtu, pri ktorom je športová organizácia povinná zriadiť a obsadiť funkciu kontrolóra, pričom zo sumy 50 tisíc bol limit zvýšený na 500 tisíc EUR.
• Povinnosť zverejňovania zoznamu talentovaných športovcov sa ukázala ako zbytočná a administratívne zaťažujúca. Takisto sa odstráni administratívna náročnosť a duplicita uvádzania a zhromažďovania údajov, ktoré sú verejne dostupné v informačnom systému športu.
Na druhú stranu sa zavádza povinnosť, ktorá má viesť k vyjasneniu zákonnej úpravy, tým, že určuje národný športový zväz ako orgán vydávajúci na žiadosť dokument preukazujúci fyzickej osobe, že je reprezentantom, alebo účastníkom medzinárodného športového podujatia a tiež zaväzuje zväzy na základe požiadavky Ministerstva cestovného ruchu a športu Slovenskej republiky poskytnúť informáciu o športovej infraštruktúre, ktorú využívajú.
• Namiesto povinnosti zverejňovať zmeny predpisov národného športového zväzu do 15 dní sa zjednocuje lehota na 25 dní, tak ako je to pri iných povinnostiach národného športového zväzu.
Zároveň sa zužuje povinnosť viesť a zverejňovať zoznam všetkých delegátov najvyššieho orgánu zväzu. Prax ukazuje, že je dostatočné, ak sa bude evidovať zoznam členov najvyššieho výkonného orgánu (napr. výkonného výboru alebo rady), a to v rozsahu meno a priezvisko.
• Vytvára sa nový orgán na riešenie sporov a rozhodovanie o disciplinárnych previneniach, ktorý má slúžiť predovšetkým na finančné odľahčenie športových organizácií v tom smere, aby nemali automatickú zákonnú povinnosť vytvárať svoje vlastné orgány na riešenie sporov, na ktoré by museli vynaložiť finančné prostriedky, ale aby mali možnosť určiť vo svojom zakladajúcom dokumente podriadenie sa spoločnému orgánu na riešenie sporov.
• Do dňa dovŕšenia 15 rokov veku uzatvára zmluvu so športovou organizáciou za športovca alebo športového odborníka jeho zákonný zástupca.
Doterajšie „vyjadrenie“ zákonného zástupcu konajúceho spolu so športovcom alebo športovým odborníkom od 15 rokov veku do dňa dovŕšenia 18 rokov veku, sa v novele nahrádza súhlasom zákonného zástupcu.
• Zmluvu o profesionálnom vykonávaní športu možno uzavrieť iba na určitú dobu, najdlhšie na päť rokov odo dňa účinnosti zmluvy, ak predpisy športového zväzu neurčujú kratšiu dobu.
Pri uzavretí zmluvy o profesionálnom vykonávaní športu športovcom do 15 rokov veku alebo športovcom starším ako 15 rokov veku pred ukončením obdobia školského vyučovania posledného školského roka povinnej školskej dochádzky, sa vyžaduje povolenie, ktoré vydáva príslušný inšpektorát práce po dohode s príslušným orgánom štátnej správy na úseku verejného zdravotníctva. Povolenie možno vydať, len ak vykonávanie športu neohrozí zdravie, bezpečnosť, ďalší vývoj alebo povinnú školskú dochádzku športovca. V povolení sa určia podmienky vykonávania športu. Príslušný inšpektorát práce odoberie povolenie, ak sa podmienky povolenia nedodržiavajú.
• Cieľom štátu je zvýšiť financovanie športu zo súkromnej sféry a jedným z nástrojov je aj zmluva o sponzorstve v športe.
Pre túto zmluvu je typické, že jej účelom zo strany sponzora je maximalizovať na svojej strane marketingové benefity, a preto je prirodzené, že súčasťou takej zmluvy môžu byť, a spravidla sú, rôzne motivačné prvky smerom k výkonu športovca. Takými sú napr. odmeny, či benefity, za počet gólov, prekonanie rekordov, kvalifikovanie sa na súťaž, počet absolvovaných výkonov, atď. Preto je nevyhnutné nechať stranám zmluvy priestor na úpravu odmien pre množstvo dopredu nedefinovateľných prípadov, čo návrh zabezpečuje vypustením obmedzenia v § 50 ods. 1.
Novela prináša zvýšenie limitu pre náklady na uvádzanie sponzora, čím sa zatraktívni sponzorom využívanie inštitútu zmluvy o sponzorstve v športe, pretože sa rozšíria materiálne možnosti marketingovej a mediálnej prezentácie. Poskytnutie 100% sumy sponzorského s možnosťou iba 10% použiť na uvádzanie sponzora limituje sponzorovaného v možnosti ponúkať sponzorom atraktívny produkt prezentácie. Moderné nosiče reklamy a iné zákonom reálne nedefinovateľné formy prezentácie sú nástrojom nielen v prospech sponzora, ale celkovo otvárajú možnosti prílivu moderných metód reklamy do športu a následne posilnenia zdroja financovania, ktorým musí byť v rozvinutej spoločnosti predovšetkým súkromný sektor.
• Ďalej sa mení percentuálny podiel, ktorý je zväz povinný použiť na účel športu mládeže, a to zvýšením z 15 % na 20%.
Zároveň novela umožní národným športovým zväzom, prostredníctvom rozhodnutia najvyššieho orgánu, zvoliť si kritérium rozdelenia finančných prostriedkov športovým klubom, a to podľa počtu aktívnych športovcov do 23 rokov alebo počtu súťažiacich družstiev do 23 rokov.